NTR-baas Römer bepleit afschaffing STER-reclame

Binnenland: http://nos.nl/tekst/2187671

Directeur Paul Römer van de NTR vindt dat de STER-reclame op de zenders van de Publieke Omroep NPO afgeschaft moet worden. De NPO richt zich op het bereiken van veel mensen. “Dat is gedeeltelijk een commerciële overweging: het is goed voor de STER-inkomsten en juist de publieke omroep zou niet zo moeten denken”, zegt Römer in een interview met De Telegraaf.

Volgens Römer doe je de kijker een groot plezier met het afschaffen van de reclame “en we krijgen er 12 procent aan zendtijd bij,” Uit een recent onderzoek van mediabedrijf Ericson blijkt volgens een toelichting van Römer aan de NOS dat 56 procent van de Nederlanders bereid is om meer te betalen voor een publieke omroep zonder reclame.

Afschaffing leidt ook tot het verdwijnen van de commerciële druk. “Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren”, zegt Römer. “Een grote kijkcijferkraker vervangen door iets nieuws. Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma’s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.”

Als voorbeeld bij de NTR noemt Römer het stoppen met Het groot dictee. “Soms moet je oude dingen laten vallen, anders was alles nog zoals in 1972.”
Ziel

Als de reclame-inkomsten vervallen, loopt de NPO jaarlijks wel zo’n 180 à 200 miljoen euro mis. Dat zou opgevangen kunnen worden door marktpartijen zoals Ziggo en YouTube die nu ook al geld verdienen aan de programma’s van de NPO. In Frankrijk gebeurt dat al. In Nederland wordt daar al wel over nagedacht, volgens Römer.

Een ander deel zou opgevangen kunnen worden door belastinggeld. “Toen het kijk- en luistergeld werd afgeschaft, heeft de overheid indexering van ons budget beloofd, maar dat is niet nagekomen. We hebben nu recht op 1,2 miljard, maar krijgen 700 miljoen euro.”

Ook vindt de NTR-directeur dat er meer geïnvesteerd moet worden in de digitale koers van de publieke omroep. Als er bezuinigd moet worden moeten er “rigoreuze keuzes” gemaakt worden. “Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5.”

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties