Miedema praat met meerdere clubs: ‘Wil graag ergens opnieuw beginnen’

Sport: https://nos.nl/l/2525307

Vivianne Miedema heeft na haar vertrek bij Arsenal nog altijd geen nieuwe club. Bij een trainingsstage van het Nederlands elftal in Zeist laat ze weten dat een Amerikaanse club interesse heeft getoond, maar dat het voor de hand ligt dat ze in Europa blijft.

“Ik wil naar een club die hopelijk Champions League gaat spelen. Dat lijkt me logisch, ik ga geen stap terug doen”, aldus de 27-jarige spits, die zich met Oranje voorbereidt op de EK-kwalificatieduels met Italië en Noorwegen in juli.

Of het Manchester City wordt – de huidige koploper van de Super League – waar Engelse media over speculeren, doet ze geen uitspraak. “Ik ben met clubs zowel in het buitenland als in Europa in gesprek.”
Pittige tijd

Miedema – topscorer aller tijden van Oranje – heeft een pittige tijd achter de rug. Ze kampte de laatste twee seizoenen bij Arsenal met blessures, waardoor ze weinig in actie kwam voor de Londense club. Het contract werd na zeven jaar beëindigd.

Miedema speelde 172 wedstrijden in het Arsenal-shirt en was daarin 125 keer trefzeker. In haar laatste wedstrijd voor de club viel ze na rust in en scoorde ze op aangeven van haar partner Beth Mead. Een “droomscenario” noemt ze dit, maar ook “emotioneel”.

“Mentaal en fysiek is het heel moeilijk geweest. Ik heb een nieuwe uitdaging nodig, ik wil heel graag ergens opnieuw beginnen.” Frisse start

Miedema nam dan ook de tijd om op te laden. Ze ging vorige week op vakantie naar Griekenland, waar het zo heet was dat ze de meeste tijd op de hotelkamer met airconditioning doorbracht.

Ze klaagt niet, ze was blij met die break. Periode afsluiten en weer door. “Het is tijd voor een nieuwe frisse start.”

Wat doet bondscoach Andries Jonker eigenlijk nu al met de dames in Zeist? Er wordt doorgetraind, ook al kwalificeerde Nederland zich niet voor de Olympische Spelen.

Miedema begrijpt de keuze van de bondscoach: de juiste
voorbereidingsperiode pakken.

“Je kan niet vier of vijf weken thuis gaan zitten, vier dagen trainen en verwachten dat we tegen Italië en Noorwegen punten binnenhalen en iedereen fit houden”, zegt ze.
Topjaren

Ze is blij om hier weer te zijn, al voelt het ook gek. “Het is even wennen, een hele andere groep natuurlijk. Ik had mijn vakantie nodig, maar ik ben heel excited om nu weer te kunnen beginnen. Ik voel me goed. Natuurlijk moet ik weer toewerken naar wedstrijdfitness. Maar ik sta er beter voor dan ik de afgelopen maanden heb gedaan.”

Oranje gaat daar hopelijk van profiteren in de kwalificatie voor het EK in 2025. En haar nieuwe club? Dat wordt vanzelf bekend. “Ik ben 27, als het goed is ga ik in mijn topjaren komen.”

Het laatste nieuws op News Junky